Pääsiäisen merkitys maallistuneille-jopa uskonnottomille suomalaisille…?
Me vähän varttuneemmat muistamme miten ankeaa pääsiäisen seutu ja vallankin pitkäperjantai oli ennen vanhaan, kun kirkon perinteillä oli vielä otetta yhteiskunnassa ja tekemisiimme.
Vaan nyt on toisin, kaupat ja kapakat palvelevat asiakkaitaan läpi pääsiäisen ja reiluilla aukioloajoilla! Kritilliset ja kepulitkaan eivät enää taistele, niitä kaikkein KORKEIMPIA, eli MARKKINAVOIMIA vastaa.
Itse olin tänään järjestässä ja jättämässä jäähyväisiä tärkeälle paljon minullekin merkinneelle läheiselle. Saksofonin haikeat sävelet saattoivat meidät uurnan laskupaikalle. Grand maman tyttärenpoika laski uurnan ja tyttären tytär piti hienon, koskettavan ja elämänmakuisen muistopuheen . Sitten saattoväki hyvästeli maman ja laski kukat. Upeaääniset laulajasisarukset lauloivat vielä koskettavan laulun, joka sai monen silmät kostumaan-liikuttumaankin.
Sitten siirryimme muistoaterialle ja saimme kuulla sielläkin kolme kaunista laulua lisää.
Tämä kaikki ilman pappia ja kanttoria-maallisesti, maallisin sävelin.
Ensimmäiset protestit kirkon valtaa vastaan ilmenivät 60-luvun lopulla rukousslauantaiden tanssikieltoa vastaan järjestettyjen mielenosoitusten muodossa.
Mutta vielä 80-luvulle asti oli kiirastorstaina kapakoissa jukeboxit suljettuja. Kaljaa sai pubeissa juoda, muta musiikki oli syntistä. Pitkäperjantai oli sitten jostain kumman syystä kyllä sallittu diskoilta.
Ilmoita asiaton viesti
…Näinhän se tais tarkentaen olla, mutta nyt on toisin-paljon rennommin ja maallisemmin, kuten liberaalissa, maallistuneessa, tieto-ja järkiyhteiskunnassa kuuluukin!
Ilmoita asiaton viesti
Itselleni pääsiäisellä ei ole mitään merkitystä. Samalla tavalla taaplataan edespäin kuin ennenkin. Puolisolla tosin pitkät vapaat, kiva pitää hänet välillä kotona.
Ilmoita asiaton viesti
Olen muuten viettänyt lapsuuteni Karkkilassa, ja siellä päätin erotakin kirkosta aikanaan; piispa vihki kirkon hautausmaata ja vieressä oli vapaa-ajattelijoiden viimeinen leposija; väliin vedettiin lippusiima, ettei siunaus leviä pakanpuolelle. Tuon nähtyäni erosin kirkosta.
Ilmoita asiaton viesti
Itse kävin vielä ”puolipakosta” rippikoulun, mutta siellä lopullisesti minulle selvisi, että ”tämä ei ole minun juttu?”
Tuolloin en tiennyt juuri mitään esim. vapaa-ajattelijoista, mutta kun kulkurina päädyin vähäksi aikaa Karkkilaan, erosin käytännössäkin kirkosta.
– Eli Karkkila sai minutkin aikanaan tekemään käytännönkin ratkaisun-uskonnottomuuteeni liittyen.
Ilmoita asiaton viesti
Karkkilassahan vaikutti kollega Timo Vasama, jolla minuunkin taisi olla tervehdyttävä vaikutus.
http://vanhat.vapaa-ajattelijat.fi/node/273
Ilmoita asiaton viesti
”Timppa” on Karkkilan yksi tunnetuimmista legendoista, mutta ikä ja iän tuomat rempat ovat luonnollisesti tohtori-Timppaakin rauhoittaneet.
– Aktiiviaikoinaan hän revitteli siihen malliin, että jopa tutkintapyyntöjä ja kristillisten eduskuntakyselyjä sateli.
Itselleni on jäänyt erityisesti mieleen, kun hän Ylen silloisen kulttuuripomon, Hannu Taanilan myötävaikutuksella kirjoitti kirjeen ”Jeesukselle”, jonka Hannu Taanila itse luki sitten kaikelle kansalle radiossa…ja taas lähti kristillisten kirjallinen kysely eduskunnassa.
Nykyään vapaa-jattelijat ja seurakunta elävät kumpikin tahollaan omaa rauhallista elämäänsä ja entinen punavärikin on haalistunut ja viihtyisässä pikkukaupungissa suorastaan vihertää, vaikka jotkut yrttäjät ja imagon rakentajat väittävätkin, että uudelle nyky-imagolle olisikin entisestä punaisuudesta haittaa ja vahinkoa…?!
– Minusta ei persoonallisen, omaleimaisen valimopaikkakunnankaan tarvitse hävetä, eikä eikä kärsiä historiastaa, eikä menneisyydestään-päinvastoin!
Ilmoita asiaton viesti
Sano terveisiä, kyllä hän minut muistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos-perille menee.
Timo Vasamasta viisasteltiin aikanaan, että vastaanotolla olisi saanut ”viileämmän” vastaanoton jos kuului kirkkoon ja poltti tupakkaa…
Kerrottiin myös mm. että hän olisi joltakin mammalta kysellyt, että mitä tämä on syönyt ja juonut viimeksi ja että mamma oli vastannut että vain pannullisen kahvia.- Sen jälkeen Vasama oli mennyt vuoroaan odottavien luo ja sanonut että kaikki jotka ovat lähtiessään juoneet pannullisen kahvia tai enemmän ja ovat tulleet valittamaan vatsakipuja voivat lähteä kotiin.
Vaimoni, nyt jo edesmenneen kummitädin nimi on Lempi ja kun hän oli mennyt Timpalle valittamaan korviensa suhinasta, oli Vasama todennut, että sinä olet sitten sellainen ”Suhina-Lempi.”
Ilmoita asiaton viesti
Perille meni-rouvan kautta.
– Olit ollut kuulemma heidänkin lastensa koulukaveri.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei muutamaa päivää pärjää ilman markettia, on kyllä varautuminen poikkeustilanteisiin huolestuttavan heikkoa. Se silti pääsiäisestäkin puuttuu, ettei Alko ole auki muuta kuin lauantaina. Näin pakananakin alkaa kaipaamaan ehtoollisviinejä viimeistään toisena pääsiäispäivänä.
Munat, ruoho, tiput ja puput ovat toki pakanoidenkin pääsiäisperinteitä, osin peräisin Ostaran tai Eostren juhlasta kevättasauspäivän tienoihin. Mämmistäkään tuskin tarvitsee kieltäytyä.
Itsellenikin auringon- ja kuunpalvojana nämä lunisolaaristen kalenterien juhlapäivät sopivat aivan hyvin. Syksyllä leivotaan aina kuukakkuja kiinalaisen kalenterin mukaan ja niin edelleen. Eilen illalla oli hieno täysikuu.
Juutalainen lunisolaarinen kalenteri on peräisin assyrialaisesta solaarisesta kalenterista, jossa vuosi alkoi nisan-kuukaudesta kevätpäiväntasauksen aikoihin, joskin kalenterisotkujen vuoksi ajankohta on siirtyillyt. Juutalaiset ilmaisesti sovittivat nisan-kuun lunisolaariseen kalenteriinsa, mutta alkuperän perusteella kyseessä on paljolti vastaava kevätjuhla. Lähi-Idänkin muinaisissa kulttuureissa merkitys on ilmeisesti ollut sama kevään herääminen, erityisesti ensimmäisen sadon saaminen, siinä kun täällä vasta pukkaa ensimmäistä leskenlehteä.
Hieno arkku.
Ilmoita asiaton viesti